Om het perspectief van werknemers te belichten, is Wijzer in geldzaken in september de straat opgegaan, om 20 werknemers met geldzorgen te spreken.
In de vandaag verschenen uitkomsten zien we dat veel van hen moeite hebben met rondkomen en stress krijgen van de hoge prijzen voor energie en boodschappen. ‘Door de hoge prijzen leef je om te werken in plaats van andersom (…).’
Vorige week publiceerden we een onderzoek onder HR professionals en leidinggevenden. Daaruit bleek dat veel werkgevers zien dat er meer geldzorgen zijn bij hun werknemers, ze hebben daar ook meer begrip voor en vele werkgevers zijn bereid om een helpende hand te geven. Dat zien we ook terug in de voorbeelden van actieve werkgevers, die we deze twee weken delen in onze tipreeks.
Maar hoe kijken werknemers zelf aan tegen hun geldzorgen? Speelt schaamte een rol? En hoe zouden werkgevers een helpende hand kunnen uitsteken?
De geïnterviewde werknemers maken duidelijk dat ze moeite hebben om hulp te vragen: ”Ik wil het liefste zelf mijn geldzaken oplossen (…), je wilt geen stempel ‘falen’ krijgen.”
Ook valt op dat werknemers niet goed weten wat hulp inhoudt (ze zijn bv. bang om de regie te verliezen), waardoor men niet snel hulp zoekt.
Hulp aannemen blijkt makkelijker dan hulp vragen: “Ik zou zelf niet om een budgetcoach vragen, maar als het wordt aangeboden door bijvoorbeeld de werkgever zou ik het wel accepteren.” Een belangrijke tip voor werkgevers!
Lees meer uitspraken en inzichten in het nieuwe rapport!